יום ראשון, 27 בנובמבר 2011

הכנה לחיים...

האתגרים החברתיים הגדולים של המאה ה-21 מחייבים את מערכות החינוך העולמיות לחנך את הלומדים לעמידה בסטנדרטיים הגבוהים שמציבה הגלובליזציה של הכלכלה והטכנולוגיה.

ארצות ומדינות שיערכו בהתאם- הן אלו שיעמדו בחזית ההנהגה הכלכלית העולמית (dorfan,2011 בתוך: פורטל מס"ע)

היבט זה המוכר למדינות רבות, מביא לפיתוח דגמי הוראה שמכינים את הלומדים לצרכים העולים בעידן זה.

הסרטון הבא מציג באופן הומוריסטי את אופן התמודדותם של אנשים אשר מערכת החינוך שלהם לא טרחה להכינם לחיים בעולם הטכנולוגי.


המציאות המשורטטת בסרטון נדמית כרחוקה אלף שנות אור, אולם, דוח שפורסם ב-2011 בקליפורניה ומתאר את סטטוס הוראת המדעים בבתי הספר הציבוריים עשוי ליצור תמונה דומה.

תמונת מצב לימודי המדעים בקליפורניה נראית בכי רע. התלמידים זוכים לפחות מ-60 דקות שבועיות ללימוד המקצוע. המורים מקדישים את מרצם ללימוד השפה והמתמטיקה ומלמדים מקצוע זה ללא ההשקעה והאיכות הנדרשת.

המורים בבתי הספר כמהים לחומרי למידה המאפשרים את מעורבותם של הלומדים. אני הייתי משיימת צורך זה כתקשוב. אולם, העדר התקציבים יוצר אתגר משמעותי בביצוע הוראה חוויתית.

ממצאי הדוח מצביעים על כך שביותר מ-50% מבתי הספר היסודיים לא נעשו פעולות משמעותיות להגברת החינוך המדעי בחמש השנים האחרונות.

איני מבינה איך היבט זה מתיישב עם הצורך להכנת הלומד לחיים בעולם הטכנולוגי!

לימוד המדעים צריך וחייב שיעמוד בחזית החינוכית. יש להזרים תקציבים ואמצעים ללימוד מקצוע זה כפועל יוצא מהצורך המהותי בהכנת הלומדים להמשך החיים.

תמיד היה נראה לי שארה"ב משיגה את מדינת ישראל בכל. ראיתי בעיני רוחי עולם ורוד בו מיושמים כל דגמי ההוראה באופן המיטבי ביותר. הופתעתי לגלות שלא כך הדבר!

אני למדה מכך שגם מדינת ישראל אינה יכולה לנוח על זרי הדפנה. גם אצלנו לימודי המדעים אינם עתירי משאבים. עלינו לשקוד לא פחות על פיתוחם של דגמי הוראה חדשניים, המותאמים לעולם בו אנו חיים ועושים שימוש בטכנולוגיות מתקדמות לשם המחשה ולמידה פעילה.

בוודאי לא נרצה לראות את בוגרי בית ספרנו מתמודדים עם קשיים טכנולוגיים כפי שהתמודדו האנשים בסרטון. התמודדות שכזו משמעה שנכשלנו במטרת החינוך העיקרית- הכנתם לחיים בעולם המשתנה.

לכן, עלינו לפתח, להתפתח, לשנות ולנסות להוביל לאופני למידה אשר יצליחו במימוש מטרתו העיקרית של החינוך- הכנה לחיים!

אין תגובות: