מזה מספר שנים מנסה מערכת החינוך לשלב בחובה למידה מתוקשבת ומתהדרת בפרויקטים של שילוב מחשבים בלמידה ומחשב לכל ילד.
אולם, במספר רב של מטלות לימודיות מתוקשבות ניתן לראות כי מרבית הפעילויות מעבירות את המרחב הכיתתי ודפי העבודה אל המרחב האינטרנטי המתוקשב תוך שימוש במאגרי המידע הממוחשבים.
עמי סלנט ( 2011) גורס כי תהליך החשיבה כולל שני אופני חשיבה- חשיבה מסתעפת וחשיבה מתכנסת. חשיבה מסתעפת מאפשרת למחשבה להסתעף ולחרוג מגבולותיה הצרים של הבעיה. לעומת זאת, חשיבה מתכנסת הינה חשיבה הדורשת החלטות של כן ולא ומצמצמת מחשבות אל הנקודה בה יכולה לשלוט הלוגיקה.
רוב רובם של המורים לוקים בחשיבה המתכנסת וכך גם נראות מטלותיהן המתוקשבות ואיך לא? הם הרי יציר הבריאה של מערכת שחינכה לחשיבה במושגים של שחור ולבן (כן/לא או במילים אחרות -חשיבה מתכנסת). פתאום נוצר הצורך ההכרחי לשנות את אופן החשיבה ולהתחיל לחשוב באופן שונה אשר מחובר למאפייני המאה ה- 21.
על מנת לרכוש את החשיבה המסתעפת ולנסח מטלות בשמה, על המורים ללמוד ולהשקיע הרבה יותר חשיבה ומאמץ.
לא פשוט- בהחלט! מאתגר- ללא ספק! אפשרי- בטוח!
אולם בטרם נשיים את אופן החשיבה של הלומדים בשם "חשיבה מסתעפת", יש לשנות תחילה את אופן הלמידה מלמידה נייחת ומקובעת ללמידה פעילה שתסייע להבניית הידע בכל תהליך של למידה וכל שכן במרחב הדיגיטאלי המאפשר גמישות, קישוריות וטומן בתוכו מאגרי ידע בלתי נדלים.
כמו כן, יש להתמיר את תהליך הלמידה של הלומדים ולחנך לארסנל שלם של הכשרי חשיבה המתבססים על יצירתיות, העמקה, הרהור וערעור על העובדות והנושאים הנלמדים.
יישום של אופני חשיבה אחרים מאופן החשיבה המסורתי והמקובע בתהליך הלמידה יוביל את התהליך כולו אל מחוזות חדשים. מחוזות אשר יובילו בסופו של יום אל החשיבה המסתעפת החיונית כל כך ללמידה המתוקשבת.
סלנט, ע' (2007). לאופייה של המטלה המקוונת כיום: מה בין איה למאיה? אוחזר ב- 20 למאי 2011 מתוך:
אולם, במספר רב של מטלות לימודיות מתוקשבות ניתן לראות כי מרבית הפעילויות מעבירות את המרחב הכיתתי ודפי העבודה אל המרחב האינטרנטי המתוקשב תוך שימוש במאגרי המידע הממוחשבים.
עמי סלנט ( 2011) גורס כי תהליך החשיבה כולל שני אופני חשיבה- חשיבה מסתעפת וחשיבה מתכנסת. חשיבה מסתעפת מאפשרת למחשבה להסתעף ולחרוג מגבולותיה הצרים של הבעיה. לעומת זאת, חשיבה מתכנסת הינה חשיבה הדורשת החלטות של כן ולא ומצמצמת מחשבות אל הנקודה בה יכולה לשלוט הלוגיקה.
רוב רובם של המורים לוקים בחשיבה המתכנסת וכך גם נראות מטלותיהן המתוקשבות ואיך לא? הם הרי יציר הבריאה של מערכת שחינכה לחשיבה במושגים של שחור ולבן (כן/לא או במילים אחרות -חשיבה מתכנסת). פתאום נוצר הצורך ההכרחי לשנות את אופן החשיבה ולהתחיל לחשוב באופן שונה אשר מחובר למאפייני המאה ה- 21.
על מנת לרכוש את החשיבה המסתעפת ולנסח מטלות בשמה, על המורים ללמוד ולהשקיע הרבה יותר חשיבה ומאמץ.
לא פשוט- בהחלט! מאתגר- ללא ספק! אפשרי- בטוח!
אולם בטרם נשיים את אופן החשיבה של הלומדים בשם "חשיבה מסתעפת", יש לשנות תחילה את אופן הלמידה מלמידה נייחת ומקובעת ללמידה פעילה שתסייע להבניית הידע בכל תהליך של למידה וכל שכן במרחב הדיגיטאלי המאפשר גמישות, קישוריות וטומן בתוכו מאגרי ידע בלתי נדלים.
כמו כן, יש להתמיר את תהליך הלמידה של הלומדים ולחנך לארסנל שלם של הכשרי חשיבה המתבססים על יצירתיות, העמקה, הרהור וערעור על העובדות והנושאים הנלמדים.
יישום של אופני חשיבה אחרים מאופן החשיבה המסורתי והמקובע בתהליך הלמידה יוביל את התהליך כולו אל מחוזות חדשים. מחוזות אשר יובילו בסופו של יום אל החשיבה המסתעפת החיונית כל כך ללמידה המתוקשבת.
סלנט, ע' (2007). לאופייה של המטלה המקוונת כיום: מה בין איה למאיה? אוחזר ב- 20 למאי 2011 מתוך:
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה