התוכנית "צינור לילה" המשודרת בערוץ 10 ועוסקת בתרבות רשת וטכנולוגיה (קוד פתוח, 2011) העלתה לאחרונה סרטון מעניין על השימוש שעושים ב GPS ברומניה (57 השניות הראשונות בסרטון רלוונטיות לרשומה זו)
אני רואה את השימוש שעושה העגלון ב-GPC ובכלים טכנולוגיים חדשניים כדימוי למערכת החינוך ולניסיון לשלב בהוראה את התקשוב.
תוכנית התקשוב הלאומית מציידת את בתי הספר במחשב לכל מורה, מקרן ורשת אינטרנט.
המטרה היא – שילוב הטכנולוגיות כחלק אינטגראלי בתוכנית הלימודים.
המטרה חדשנית, כמו ה- GPS שבסרטון. יתר המערכת ואופן ההוראה מתנהלים באופן מעט מיושן, כמו עגלה אשר לפנייה רתום המחשב. המחשב/ הטכנולוגיה/ האינטרנט הם אינם ואסור שיהיו מטרת הלמידה.
מטרת הלמידה נותרת כשהיתה- פדגוגית!
הקושי האמיתי הוא בסיוע למורים בשינוי אופן ההוראה כך שיחוזק ויועצם באמצעות השימוש בטכנולוגיה ולא להפך. מורים רבים מתקשים בהבנת העקרונות העומדים בבסיס הלמידה המתוקשבת- ואין זה פלא!
הפערים הטכנולוגיים משמעותיים והשינוי הוא מהותי ומצריך חשיבה מחודשת על תהליכי ההוראה והלמידה הכל כך מושרשים.
מורים המשתלבים בתוכנית התקשוב, נדרשים לקחת חלק פעיל בהשתלמות מוסדית שמטרתה להכיר למורה את עקרונות התוכנית ולסייע לו בבניית שיעורים מתוקשבים- זהו צעד מבורך וחשוב ביותר.
בפועל, במקביל לתחילת ההשתלמות עליהם להגיש תוכנית המפרטת תכנון של שיעורים מתוקשבים.
זוהי דרישה שמרבית מהמורים מתקשים לעמוד בה שכן טרם הספיקו לרכוש את המיומנויות הנדרשות לכך.
הצעתי היא להתחיל את התהליך בשלבים מוקדמים יותר. בשנת הלימודים הקודמת להפעלת התוכנית ניתן להתחיל את פיתוחם המקצועי של המורים. ההשתלמות המוסדית שתיערך בשנה זו תתמקד בעקרונות על פיהם מעצבים שיעורים משולבי טכנולוגיה.
באופן שכזה, יגיעו המורים לשלב ההפעלה כשהם מוכנים ובשלים יותר להכלת וישום התוכנית.
לארי קובן, כותב בפוסט שפירסם ב- 7 באוקטובר 2011, כי שילוב המחשב במערכת החינוך יעשה תמיד באופן שולי. לטענתו, מערכת החינוך נידונה להיכשל בשילוב התקשוב בחינוך.
איני מסכימה עם עמדתו של קובן. בשטח ניתן לחזות במורים מופלאים, עיקשים, חרוצים המוכנים ללמוד ולהשקיע וכבר, למרות שהם נמצאים בתחילתו של התהליך, מצליחים להבין את הרציונאל והערך המוסף שבשילוב הטכנולוגיה בהוראה.
אני משוכנעת, שבאמצעות הפיתוח המקצועי בהשתלמויות ובהדרכות ירכשו המורים תובנות בסיסיות שעומדות בבסיס ההוראה המתוקשבת ויצליחו בשילובו המיטבי בהוראה.
יש שיגידו כי אני נאיבית, אולם אני בטוחה כי המורים העושים כיום את צעדיהם הראשונים בתחום התקשוב יצליחו בעוד כמה שנים לכל הפחות לרתום את הפדגוגיה לצד הטכנולוגיה או אף לפניה.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה