על מנת לדון בשאלה האם המחשב תורם לחינוך? נצפה בסרטון הבא.
בסרטון טוען פרופ' גבי סלומון כי השימוש שעושה מערכת החינוך במחשב הוא מאכזב. לטענתו, השימוש במחשב משמש לשם השגת מטרות כגון: שינון, זכירה, תרגול וכו'. שימוש זה לא מאפשר לממש את תרומתו האמיתית והמשמעותית של המחשב. התרומה מגיעה כאשר יש שינוי מהותי של כל הדרך הדיסיפלינרית.
מחקר בינלאומי מאשש את טענתו של סלומון ומעיד על כך שתוכניות הלימודים מחזקות העברת תכנים על פני טיפוח ופיתוח מיומנויות מסדר חשיבה גבוה (2011, Won-Pyo Hong).
למעשה נראה כי הקושי בשינוי מהלך ההוראה והלמידה טמון בשני היבטים מרכזיים אשר קופאים על שמרם, תוכניות הלימודים והמורים על אופן הכשרתם וחשיבתם.
ראשית, נראה כי תוכניות הלימודים צריכות לבטא את שינוי החשיבה והרצון בפיתוח מיומנויות גבוהות וחשיבה מסדר גבוה. תוכניות לימודים שישאפו לשינוי ורענון המטרות יאפשרו למידת חקר, חשיבה יצירתית וביקורתית אשר הכלים המתוקשבים הם הכלים המתאימים ביותר לקידום מטרות אלו.
על הנדבך של שינוי תוכניות הלימודים יש להוסיף את הנדבך של המורים. במוסדות להכשרה גבוהה יש להכשיר מורים חושבים, מערערים, סקרנים אשר מוכנים לצאת מהמסגרת החינוכית בה הם למדו ולהוביל את תלמידיהם אל עבר המאה ה- 21 ולהכשירם למיומנויות המאפיינות מאה זו.
נראה כי שינוי של שני ההיבטים - תוכניות הלימודים ואופן הכשרתם וחשיבתם של המורים יסייע למערכת החינוך להיכנס אל תוך תהליך שינוי הפדגוגיה החינוכית.
ביבליוגרפיה:
לונדון את קירשנבאום (2010). האם השימוש במחשב תורם לחינוך? אוחזר ב- 22 ליולי 2011 מתוך http://lnk.nana10.co.il/Article/?ArticleID=691366&TypeID=1&sid=182
Won-Pyo Hong (2011). An international study of the changing nature and role of school curricula: from transmitting content knowledge to developing students’ key competencies, Asia Pacific Education Review. Retrieved July 22, 2011 from http://www.springerlink.com/content/e2150t9l57542242
בסרטון טוען פרופ' גבי סלומון כי השימוש שעושה מערכת החינוך במחשב הוא מאכזב. לטענתו, השימוש במחשב משמש לשם השגת מטרות כגון: שינון, זכירה, תרגול וכו'. שימוש זה לא מאפשר לממש את תרומתו האמיתית והמשמעותית של המחשב. התרומה מגיעה כאשר יש שינוי מהותי של כל הדרך הדיסיפלינרית.
מחקר בינלאומי מאשש את טענתו של סלומון ומעיד על כך שתוכניות הלימודים מחזקות העברת תכנים על פני טיפוח ופיתוח מיומנויות מסדר חשיבה גבוה (2011, Won-Pyo Hong).
למעשה נראה כי הקושי בשינוי מהלך ההוראה והלמידה טמון בשני היבטים מרכזיים אשר קופאים על שמרם, תוכניות הלימודים והמורים על אופן הכשרתם וחשיבתם.
ראשית, נראה כי תוכניות הלימודים צריכות לבטא את שינוי החשיבה והרצון בפיתוח מיומנויות גבוהות וחשיבה מסדר גבוה. תוכניות לימודים שישאפו לשינוי ורענון המטרות יאפשרו למידת חקר, חשיבה יצירתית וביקורתית אשר הכלים המתוקשבים הם הכלים המתאימים ביותר לקידום מטרות אלו.
על הנדבך של שינוי תוכניות הלימודים יש להוסיף את הנדבך של המורים. במוסדות להכשרה גבוהה יש להכשיר מורים חושבים, מערערים, סקרנים אשר מוכנים לצאת מהמסגרת החינוכית בה הם למדו ולהוביל את תלמידיהם אל עבר המאה ה- 21 ולהכשירם למיומנויות המאפיינות מאה זו.
נראה כי שינוי של שני ההיבטים - תוכניות הלימודים ואופן הכשרתם וחשיבתם של המורים יסייע למערכת החינוך להיכנס אל תוך תהליך שינוי הפדגוגיה החינוכית.
ביבליוגרפיה:
לונדון את קירשנבאום (2010). האם השימוש במחשב תורם לחינוך? אוחזר ב- 22 ליולי 2011 מתוך http://lnk.nana10.co.il/Article/?ArticleID=691366&TypeID=1&sid=182
Won-Pyo Hong (2011). An international study of the changing nature and role of school curricula: from transmitting content knowledge to developing students’ key competencies, Asia Pacific Education Review. Retrieved July 22, 2011 from http://www.springerlink.com/content/e2150t9l57542242
תגובה 1:
שלום
שמי דינה ואני אסיסטנטית של ד"ר גילה קורץ.
אני בודקת האם ניתן לרשום תגובה בבלוג שלך
תודה
הוסף רשומת תגובה