יום שני, 4 ביולי 2011

יצירתיות וחינוך – האם יש קשר ביניהם?

הסרטון הבא מתאר את האופן בו נראית מערכת החינוך כיום-



לפי דבריו של טום פיטרס (2007), מערכת החינוך כיום מדכאה את היצירתיות של הילד ומקבעת אותו לעקרונות קבועים מראש של עשה ואל תעשה.
ראייה לכך ניתן למצוא בילד בגן הילדים אשר מקבל "בלתי מספיק" באומנות רק בגלל שיצא מהקווים...
ללא כל ספק מערכת חינוך שכזו מצעידה את העולם בו אנו חיים אל עבר חיים שיגרתים, משעממים וחסרי כל תכלית.

וכן.... זו טרגדיה!

האם ניתן לשלב יצירתיות וחינוך? למרות שכיום זו נראית משימה בלתי אפשרית שילוב כזה הוא בהחלט אפשרי!

כבר במחקר שנעשה בשנת 1999 הסיקו כי שימוש מושכל בתקשוב מקדם מטרות חינוכיות כלמידה עצמאית באמצעות חקר ומסייע לפיתוח ערכים הומניטאריים (אשר, 1999). אני מוסיפה למסקנה כי בדרך זו ניתן לפתח גם את היצירתיות בקרב הלומדים.

כיום ישנם מורים המוכיחים זאת הלכה למעשה ומכוונים ללמידת חקר, המפתחת חשיבה מסדר גבוה ומשלבת אלמנטים של הבניית ידע תוך פיתוח היצירתיות הטמונה בלומדים ( ראיה לכך ניתן לראות במשימה המתוקשבת של כהן ליאן, 2010, בתוך: http://portal.macam.ac.il/ArticlePage.aspx?id=3041 ).

כיאה למאה ה- 21 והעידן הדיגיטאלי אחד הפתרונות הזמינים והעדכניים ביותר לגיוון דרכי ההוראה ושינויה טמון בשילוב המחשב בלמידה ובפיתוח פעילויות מתוקשבות השואפות לקידום היצירתיות של הלומד כחלק ממגוון המיומנויות אותם עליו לרכוש כאוריין דיגיטאלי.

בקורס "עקרונות בפיתוח סביבה מתוקשבת" אנו נחשפים לכלים מרתקים אשר יכולים לסייע בקידום מגוון המיומנויות של המאה ה-21 אשר פיתוח היצירתיות נכלל בתחומן, כדוגמת העבודה עם הלוח החכם ותוכנת ה- ActivInspire. כולי תקווה שבסמסטר הזה אצליח סוף סוף ליישם חלק משלל הרעיונות אשר עולים בבלוג זה.
סמכו עלי שאת התוצרים והמסקנות אחלוק עימכם.

עד השבוע הבא בואו ננסה לחשוב באופן יצירתי!!!


ביבליוגרפיה:אשר, ס' (1999). פרויקטים באמצעות תקשוב. מחשבים בחינוך, גיליון 49 עמ' 30-34, אוחזר ב- 2 ליולי 2011 מתוך: http://www.amalnet.k12.il/madatec/articles/B2_00023.asp
כהן ליאן מ' (2010). דגמים של משימות מתוקשבות לילדים המביעות יצירתיות. אוחזר ב- 2 ביולי 2011 מתוך: http://portal.macam.ac.il/ArticlePage.aspx?id=3041

אין תגובות: